Elpianot blickar Frahmåt

06 maj 2019
Mikael Barani
Elpianot blickar Frahmåt

Det finns gott om historiska exempel av musiker som har spelat på elpiano och blivit stora. Framför allt med ett Fender Rhodes. Kända spelare inkluderar The Doors orgelfantom Ray Manzarek, legendaren Herbie Hancock (som bland annat lirade med Miles Davis) och Donald Fagen från dundersköna Steely Dan. 

Detta är förstås bara ett urval, men ger ändå en fingervisning om vilka storverk, och vilken som går att skapa med ett elpiano som just Fender Rhodes.

”Men nutida spelare då?”, undrar den frågvise läsaren av detta inlägg.
En av de riktigt stora Fender Rhodes-fantasterna är tyske Nils Frahm. Känd för att kombinera klassisk och elektronisk musik med varandra har denne kompositör, under sina blott 36 år i livet, skapat många spännande ljudlandskap.
Senaste plattan ”All Melody” var en av förra årets mest intressanta utforskandet av ljud och musik. Ofta suggestivt svävande, som i känslosamma ”A Place”, hittar Frahms musik vägar in i människans själ på ett helt unikt sätt.

För den som kanske står och kollar på elpianon på DanGuitars hemsida, eller inne på den fysiska butiken i danska Grenå, och funderar på ett köp så är Frahm också en inspiration. Han är nämligen livs levande bevis på att man faktiskt inte behöver lära sig noter för att bli en bra klaviaturspelare.

I en intervju med The Quietus från 2013 berättar nämligen Frahm att han förlitar sig på sitt muskelminne när han skapar låtar. Nackdelen är förstås om man, som Nils Frahm, improviserar fram låtar utan att sedan kunna skriva ned dem not för not. Då blir det till att lyssna på sina egna inspelningar och lära sig spela låtarna genom att öva.

Så visst kan det vara bra att lära sig noter, men inte nödvändigt.

Har du fler frågor och funderingar, om noter, elpianon eller Nils Frahm, så kan DanGuitar hjälpa dig med alla dina spörsmål.

Fler nyheter